مزیت رقابتی کسب‌و‌کارهای خانوادگی در چیست؟

ایجاد کسب‌و‌کار با همراهی اعضای خانواده می‌تواند یکسری مشکلات و دشواری‌ها داشته باشد، اما کسب‌و‌کارهای خانوادگی در صورت داشتن ساختار مناسب در مقایسه با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند فرصت‌های منحصر به فرد بیشتری خلق کنند.
تعدادی از کسب‌و‌کارهای موفق جهانی توسط خانواده‌ها ایجاد شده‌اند. شرکت‌های BMW، Cargill و Johnson & Johnson نام‌های شناخته‌شده شرکت‌های خانوادگی موفق در عرصه جهانی هستند.
در استرالیا، دو سوم کسب‌و‌کارها، خانوادگی هستند. Dominic Pelligana، مدیر شرکت KPMG، که در حوزه کسب‌و‌کارهای خانوادگی استرالیا فعالیت دارد، می‌گوید: اداره کسب‌و‌کارهای خانوادگی کاری  پیچیده به همان نسبت از رقابتی زیادی هم برخوردار است.
او می‌گوید: “‌سیستم کسب‌و‌کارهای خانوادگی نمونه‌ای از یک سیستم بهینه برای اداره کسب‌و‌کارها است و دستیابی به همچین سیستمی نیازمند یک برنامه استراتژیک تجارتی و خانوادگی است.”

کسب‌و‌کار‌های خانوادگی ، مدرسه کسب و کار ، کسب و کار

ارزش‌های یکسان

به این فکر کنید که برای راه اندازی یک کسب‌و‌کار سنتی به انجام چه کارهایی نیاز دارید. شما  به مجموعه اساسی از ارزش‌ها، اصول و یک چشم انداز مشترک برای تلاش و کوشش‌هایتان احتیاج دارید. اغلب در یک کسب‌و‌کار سنتی، بنیانگذاران با تعدادی از شرکاء یا سرمایه‌گذاران که همگی خواستار اظهارنظر هستند، سروکار دارند. اما در یک کسب‌و‌کار خانوادگی از ابتدای امر ارزش‌ها‌، اخلاق و رفتار‌های یکسانی وجود دارد.
Dominic Pelligana می‌گوید: “در کسب‌و‌کارهای خانوادگی، معمولاً ارزش‌ها اصیل و خالص هستند و هدف فقط کسب درآمد نیست، بلکه حل یک مشکل یا پر کردن بازار از محصولات و خدمات جدید است. و این وضعیت نشانگر آن است که هدف این‌گونه کسب‌و‌کارها قویتر از سایرین است. ”
نتایج بدست آمده از نظرسنجی انجام گرفته درباره کسب‌و‌کارهای خانگی که در سال 2015 انجام گرفته، نشانگر افزایش تشکلات اقتصادی کوچک و متوسط ​​متعلق به خانواده‌ها است. این تلاش به این معنی است که کسب‌و‌کارهای خانوادگی قادر به باقی ماندن در این بازی و یکپارچه‌سازی دو سیستم قدرتمند خانواده و تجارت هستند.

کسب‌و‌کار‌های خانوادگی ، مدرسه کسب و کار ، کسب و کار

مقاومت در برابر تغییر

وقتی نوبت واگذاری کسب‌و‌کارهای خانوادگی به نسل جدید می‌رسد، به دلیل رویکردهای مختلف در رابطه با استراتژی و ریسک‌ها ممکن است یکسری تنش ایجاد شود.
طبق نظرسنجی انجام گرفته، 49 درصد از بنیانگذاران نسل اول تمایل بیشتری به ریسک‌پذیری نشان داده‌اند. با این حال، 50 درصد از افراد نسل دوم تا چهارم در کسب‌و‌کار خانوادگی ریسک پذیری پایین‌تری دارند و بیشتر محافظه‌کار هستند. آنها خواهان محافظت از تجارت و معرفی سیستم‌ها و فرآیندهای پیشرفته و حرفه‌ای‌تر در کسب‌و‌کارشان هستند. و بدون شک بنیانگذار تجارت در برابر تغییر مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

مقاله با خودآگاهی به رهبری بزرگ تبدیل شوید را از دست ندهید.

تنش‌های خانوادگی

گاها، افراد در کسب‌و‌کارهای خانوادگی احساسات را با کار ترکیب می‌کنند، و این امر باعث‌ می‌شود وظایف به درستی انجام نگیرد و در نهایت موجب ایجاد تنش در محیط کار می‌شود. اگر چرخه زندگی خانواده (تغییر نسل و رفتار)  با چرخه زندگی عادی شغلی ‌(‌همچون مسائل استراتژی در حال رشد و تقویت) ترکیب شود، به تشدید تنش‌ها کمک می‌کند.
از طرفی این تنش‌ها می‌تواند سودمند باشد. هنگامی که نسل دوم تلاش می‌کند‌ با استفاده از سیستم‌ها، فرآیندها کسب‌و‌کار را بهبود بخشد، نیازی نیست دوباره کسب‌و‌کار را از نقطه اول پایه‌گذاری کند. آن‌ها  اهداف کسب‌و‌کار را درک می‌کنند. نسل دوم با افزایش توانایی خود در کسب‌و‌کار خانوادگی می‌توانند به انتقال این تجارت به نسل سوم و حتی چهارم کمک کنند.

انتقال دانش

یکی از برتری‌های اساسی کسب‌و‌کارهای خانوادگی انتقال دانش است. Dominic Pelligana  می‌گوید: “گاها در مشاغل شرکتی و سازمانی اشتباهات مشابه دو بار مشاهده می‌شوند، علت آن ترک افراد مسئول و عدم انتقال دانش به گروه مدیریتی بعدی است. از جمله برتری‌های بارز یک کسب‌و‌کار خانوادگی دانشی است که به اعضای دیگر اعضای خانواده انتقال پیدا می‌کند.”
هیچ راز پوشیده‌ای برای کسب‌و‌کارهای خانوادگی وجود ندارد. هر کسب‌و‌کار خانوادگی احتیاجات خاص خود را دارد. به همین منظور، داشتن یک ساختار و استراتژی جامع ، اطمینان از حاکمیت و راهنمایی مناسب، و اینکه هر یک از اعضای خانواده نقشی برای خود داشته باشند، به معنای کنترل کسب‌و‌کار خانوادگی و حفظ برتری رقابتی است.
اصول اولیه را به درستی یاد بگیرید، اینگونه کسب‌و‌کارهای خانوادگی علاوه بر رشد و پیشرفت، می‌توانند به طور پایدار از رقبای خود پیشی بگیرند.

منبع

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.