بین‌المللی شدن کسب‌‌وکار

بین‌المللی شدن کسب‌‌وکار یک گزینه رشد است که مستلزم فروش محصولات و خدمات شما به بازارهای جدید خارج از کشور است. یک تلاش بین‌المللی‌سازی، توجه شما را به کشورها و شهرهایی معطوف می‌کند که در آنها بازارهای محلی، اصول اساسی را نشان می‌دهد که آن ها را برای توسعه کسب‌و‌کار شما جذاب می‌کند.

برخی از عواملی که می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری در مورد جذاب‌بودن یا نبودن یک کشور خاص (یا یک شهر در یک کشور) کمک کند شامل تقاضا برای مجموعه‌ای خاص از محصولات، ترجیحات زبان، رقابت (یا عدم وجود آن) در گروه محصولات، وابستگی‌های صنعتی، دسترسی به کانال‌های توزیع، حضور شرکای شناخته شده، در دسترس بودن نیروی کار واجد شرایط، یک محیط نظارتی مطلوب، مشخصات ریسک کشور میزبان و رشد اقتصادی می‌باشد.

به طور کلی، سه راه برای ورود به بازار جدید در خارج از کشور وجود دارد:

1-صادرات کالا یا خدمات
2-سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور خارجی
3-مشارکت با شرکت‌های محلی و یا معکوس‌سازی بین‌المللی

هر استراتژی شامل روش‌های خاصی برای تجارت است که باید در مورد آنها بحث شود تا شانس موفقیت را افزایش دهد. اجازه دهید در زیر هر کدام را به طور خلاصه بررسی کنیم.

 

صادرات کالا یا خدمات

این مهمترین روش بین‌المللی شدن کسب‌‌وکار است. این شامل حمل و نقل محصولات نهایی (یا ارائه خدمات) از کشوری است که در کشور میزبان (اکنون وارد کننده) تولید می‌شود.

صادرات کالا یا خدمات، به شما امکان می‌دهد تا از اقتصاد در کشور مبدا بهره کافی را ببرید و ایده خوبی است زمانی که هزینه‌ها یا سرعت در بازار از عوامل مهم موفقیت کسب‌وکار شما است. به عنوان مثال، می‌توانید در کشوری با هزینه کم نیروی کار و هزینه‌های مالیاتی مطلوب، یک عملیات بزرگ راه‌اندازی کنید و از طریق تولید متمرکز، با محصولات اثبات شده از آنجا به بازارهای مختلفی خدمات دهید.

نکته منفی در صادرات کالا یا خدمات این است که شما به عنوان یک صادرکننده انعطاف زیادی برای سفارشی کردن پیشنهادات با تنظیمات خاص بازار هدف ندارید، که همراه با هزینه‌های حمل و نقل و واردات ممکن است شما را در معرض آسیب قرار دهد و این یک نقطه ضعف شما نسبت به رقبای محلی خواهد بود.

مسئله دیگر این است که شرکای توزیع (واردکنندگان در کشور میزبان) تلاش‌های خود را بر اساس منافع خود در اولویت قرار می‌دهند ، که ممکن است با گذشت زمان و بدون اطلاع قبلی تغییر کند. یک نکته مثبت این است که شما کنترل کامل مالکیت محصول و فرآیند تولید آن را کنترل می‌کنید و در صورت عدم موفقیت طبق انتظار قبلی در صادرات کالا یا خدمات، بدون بار سنگین سرمایه گذاری، می‌توانید به سرعت از بازار خارج شوید.

بین‌المللی شدن کسب‌‌وکار

 

سرمایه گذاری مستقیم

شرکت‌هایی که به دنبال رویکرد دائمی‌تری برای ورود به بازارهای خارجی هستند باید برای راه‌اندازی فعالیت در آنجا سرمایه‌گذاری مستقیم  را در نظر بگیرند. منظور از سرمایه‌گذاری مستقیم انجام تجارت مستقیم در کشور میزبان است.

به عنوان مثال، برای شرکتی که محصولات فیزیکی تولید می‌کند، این به معنای ساخت یک مرکز تولید در کشور هدف است تا بتواند با رقبای محلی با هزینه‌ها‌ی مشابه رقابت کند. برای یک شرکت خدماتی مانند یک شرکت مشاوره، سرمایه‌گذاری مستقیم مستلزم افتتاح یک دفتر محلی (یا تعدادی از آنها) برای خدمات محلی به مشتریان در آن کشور است.

سرمایه گذاری مستقیم اجازه می‌دهد تا سازگاری محصول خود با تنظیمات محلی، کنترل دقیق حق مالکیت معنوی و اختیار کامل در مورد بازاریابی، فروش و مدیریت سهامداران را داشته باشید. نکته منفی این رویکرد این است که ریسک بالاتری در سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی، عدم توانایی و تجربه انتقال کلیه مزایای اقتصادی از کشور میزبان متوجه شماست.

سرانجام، هنگام ورود به بازار به عنوان یک بازیگر بین‌المللی، باید ذینفعان اضافی و تلاش‌های بازاریابی آن ها را در نظر بگیرید تا هرگونه طردشدن توسط افراد محلی را کاهش دهید.

 

مشارکت با شرکت‌های محلی

اگر به دنبال کنترل بیشتر بر تلاش‌های محلی هستید اما حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم در یک کشور خارجی نیستید، باید مشارکت با افراد محلی را در نظر بگیرید.

ساختار اتحاد بین‌المللی بسته به اهداف شما و شرکای شما متفاوت است، اما این گزینه یک نقطه میانی خوبی را ارائه می‌دهد که از گزینه‌های صادرات و سرمایه گذاری مستقیم سود می‌برد. این مشارکت‌ها می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال‌، می‌تواند یک قرارداد انحصاری با یک شریک توزیع کننده باشد که در آن، آنها فقط محصولات شما را در یک گروه خاص یا یک منطقه خاص تبلیغ می‌کنند، یا می‌تواند به صورت یک قرارداد مجوز باشد که در آن شریک محلی محصول شما را تحت مشخصات خاص تولید یا بفروشد.

یک قرارداد اجرایی، که در آن یک شرکت محلی حق فعالیت با نام تجاری شرکت خارجی را خریداری می‌کند، مورد دیگر ویژه همکاری است.

بین‌المللی شدن کسب‌‌وکار

یکی از مزایای مشارکت در یک شرکت محلی به عنوان یک استراتژی ورود این است که شما معمولاً نیازی به سرمایه‌گذاری سنگین ندارید و می‌توانید از زیرساخت‌های ایجاد شده شریک محلی استفاده کنید، که به شما اجازه می‌دهد که یک “آزمایش آب” سریع قبل از مشارکت داشته باشید.

نکته منفی آشکار در یک مشارکت ورود، این است که سود حاصل از تلاش مشترک باید بین شرکا تقسیم شود. اگر حق مالکیت معنوی درگیر باشد که باید با شریک محلی به اشتراک گذاشته شود، شما را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد، زیرا اگر به دلایلی این مشارکت منحل شود و شما تصمیم به سرمایه‌گذاری مستقیم بگیرید، این شریک می تواند بعداً از این اطلاعات برای رقابت علیه شما استفاده کند. با این وجود، مشارکت با یک فرد محلی در بیشتر موارد در مقایسه با یک سرمایه‌گذاری مستقیم، گزینه کم‌خطرتری است و نتایج تجاری بهتری نسبت به یک برنامه صادراتی ارائه می دهد.

 

بین‌المللی‌سازی معکوس

قبل از پایان این مقاله، بیایید مختصراً آنچه را که بین‌المللی‌سازی “معکوس” می‌نامیم، بیان کنیم. یعنی کمک به یک شرکت خارجی برای ورود به بازاری که در آن حضور دارید.

از نظر استراتژیکی، این حرکت می‌تواند چندین زاویه قابل بهره‌برداری داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید کالایی را وارد کنید که به عنوان مکمل محصولات شما در بازار استفاده می‌شود، این باعث خواهد شد که کنترل بیشتری بر توزیع محصولات مکمل خود و از بین بردن احتمالی احتکار سایر فروشندگان محلی را بدست آورید.

دلیل استراتژیک دیگر می‌تواند آزمایش راه‌حل با مشتریانی باشد که به آنها دسترسی دارید، برای اطلاعات بیشتر در مورد مالکیت  معنوی آن، بعداً تصمیم بگیرید که آیا باید چیزی مشابه را به صورت محلی بسازید.

به عنوان یک اظهار نظر نهایی در مورد بین‌المللی شدن کسب‌‌وکار به طور کلی، هنگام ارزیابی ورود به بازار خارجی، هرگز نباید از تحقیقات کامل بازار صرف نظر کنید، توجه ویژه به هر سابقه‌‌ای که در آن بازیکنان بین‌المللی قبلاً سعی در ورود به آن بازار را داشته باشند حائز اهمیت می‌‌باشد و اینکه ممکن است ترجیحات افراد محلی متفاوت از بازارهایی باشد که در حال حاضر شما در آنها حضور دارید.

منبع

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.