7 ایده برتر نوآوری در صنعت گردشگری از سال 2020

سفرها امسال محدود شده است، اما نوآوری­­‌ها برای سفری خلاقانه همچنان ادامه دارد. تقریبا در تمام سال 2020، بیماری همه‌­گیر COVID-19 ما را از ملاقات با سایر خانواده‌­ها منع کرد، چه ب­رسد به اینکه بخواهید به مکانی دیگر یا به در خارج از کشور سفر کنید. این امر با کاهش چشم‌گیر 42.1 درصدی درآمد جهانی از سال 2019، بر صنعت مسافرت و جهان‌گردی تأثیر مخربی داشت.

تأثیر این امر چندین برابر بوده است، جوامعی که برای بقا به گردشگری متکی هستند و همچنین چندین شرکت مسافرتی که بدلیل این شرایط مجبور به تعطیلی شده‌­اند. با این حال، وجه مثبت این امر تأثیر مثبت محیط مسافران و گردشگران در وضعیت بد است.

در اینجا، ما هفت مورد از ابتکار سفر و نوآوری‌­های گردشگری در سال گذشته را جمع­‌آوری کرده‌­ایم. برخی با ارائه تجربیات مجازی به دنبال کمک به آن جوامعی هستند که به گردشگری اعتماد دارند. عده­‌ای دیگر هدف سفر در آینده­ ضد COVID را دارند و برخی امیدوارند که با کمک به محیطی پایدارتر، بتوانند تأثیر مثبت محیط زیستی امسال را حفظ کنند.

1. تور مجازی جزایر فارو (FAROE) با راهنماهای کنترل از راه دور

از وضعیت منع تردد خسته شدید؟ دلتنگ برنامه­‌های معمول مسافرتان هستید؟ جزایر فارو، در دانمارک، راهکاری ارائه داده است که به مردم در سراسر جهان اجازه می­‌دهد تور خود را با هدایت این مجمع الجزایر دنبال کنند. افراد محلی که از دوربین استفاده می­‌کنند، به درخواست تور افراد در خانه پاسخ می­‌دهند و به گردشگران مجازی اجازه می‌­دهند مسیر خود را کنترل کنند.

بازدیدکنندگان مجازی راهنمای تور خود را با استفاده از یک برنامه رایگان کنترل می­‌کنند و دو دقیقه کنترل راهنمای خود را دارند که توضیحات را ارائه می­‌دهد. بعد از گذشت دو دقیقه نوبت به شخص دیگری می­‌رسد، اگرچه گردشگران مجازی می­‌توانند هر دفعه که تمایل داشته باشند، دوباره دو دقیقه دیگر به صف بپیوندند.

تورها هر روز دو بار، در ساعت 2 و 5 بعد از ظهر (BST) به مدت یک ساعت در دسترس هستند. راهنماها ممکن است در قایق پارویی، سوار بر اسب یا پیاده­ در اطراف روستاهای کوهستانی باشند.

جزایر دور افتاده اقیانوس اطلس شمالی برای تقویت کسب­‌وکارهای سنتی مانند ماهی‌گیری و گله‌­داری به شدت به گردشگری بستگی دارد و امسال جزایر فارو قصد داشت با دو هتل 200 اتاقه جدید در تورشاون، پایتخت گردشگری را افزایش دهد. اگرچه بیماری همه­‌گیر کرونا به این آرزو برای امسال خاتمه داده است اما فارو امیدوار است که برنامه گردشگری مجازی مردم را ترغیب کند تا در آینده برای بازدید به آنجا بیایند.

2. پلتفرم رزرواسیون هتل 100 دلاری و نتیجه در­صد انتشار کربن از اقامت در هتل

بستر رزرو هتل مستقر Goodwings در دانمارک، دسترسی مبتنی بر اشتراک را به بیش از یک میلیون هتل در سراسر جهان با نرخ عمده ارائه می‌­دهد. با این حال، Goodwings بیش از متوسط یک سایت رزرو است. این شرکت با هدف تبدیل صنعت هتل­‌داری به یک کاتالیزور برای ایجاد تغییرات پایدار، یک عضو دارای گواهینامه B Corp است. با Goodwings، تمام اقامت در هتل 100 درصد با کربن جبران می‌­شود و از مردم و کره زمین به صورت رایگان پشتیبانی می‌­کند.

بیزنس مدل آن بر اساس مشارکت ساخته شده است، با یک شبکه جهانی متشکل از 100 شریک غیرانتفاعی در بیش از 40 کشور به عنوان سفیر و کانال­‌های بازاریابی آن‌ها. مبلغ پس­‌انداز شده برای تبلیغات سپس به سمت پروژه­‌ها و افرادی که فعالانه به سمت اهداف توسعه پایدار (SDG) کار می‌­کنند، هدایت می­‌شود.

لارا مولادی (Lara Mulady)، رئیس ارتباطات Goodwings، به Springwise گفت که “ما می‌­خواستیم تمرکز را از نوآوری­‌های بنیادی دور کنیم و در عوض ببینیم که چگونه می­‌توانیم خدمات موجود را تغییر دهیم تا تأثیرگذاری مردم برای آن‌ها راحت‌تر شود”.

3. هتل اقامت­‌های بدون تماس را از طریق یک برنامه رایگان معرفی می‌­کند.

به عنوان بخشی از خدمات مربوط به ویروس کرونا در زمینه خدمات شرکتی، مهمانان اکنون می‌­توانند از اقامت بدون تماس در تمامی مکان Citizen Hotel در سراسر جهان لذت ببرند. برنامه CitizM برای دانلود رایگان، به بازدیدکنندگان این امکان را می­‌دهد تا سطح مطلوبی از تعامل اجتماعی را انتخاب کنند. همه مکان‌های موجود در سبد کسب‌و­کار اکنون بدون وجه نقد هستند و مهمانان از این اپلیکیشن برای انتخاب یک اتاق قبل از ورود به آن استفاده می‌­کنند.

ورود و خروج در برنامه تکمیل شده است و تمام سیستم‌­های سرگرمی و محیط در اتاق از طریق تلفن هوشمند مهمان کنترل می­‌شوند. اقدامات ایمنی اضافی نصب شده در هتل‌­ها شامل پاکسازی ساعتی مناطق پرتردد از جمله آسانسور و برداشتن فرش در تمام اتاق­‌های مهمان است. سرویس نظافت اتاق اکنون امکان­‌پذیر است.

بنابراین بازدیدکنندگان می‌­توانند از ورود کسی به اتاق خود در طول اقامت جلوگیری کنند. این برنامه همچنین یک فیلتر جستجوی مسافت پیاده‌­روی و تخفیف­‌های محلی را ارائه می­‌دهد که جاذبه‌­های اطراف را برجسته می‌­کند.

4. هتل انرژی مثبت در نروژ ساخته می‌­شود.

هتل جدید اسوارت (Svart) به نام یخچال که نام آن از  Svartisen Glacier گرفته شده اولین هتلی خواهد بود که پس از استاندارد انرژی مثبت ”Powerhouse” در آب و هوای شمال ساخته می­‌شود و انرژی بیشتری نسبت به آن تولید می‌­شود. علاوه بر این، تقاضا برای این انرژی 85 درصد کمتر از یک هتل مدرن معمولی خواهد بود.

Svart توسط استودیوی برجسته طراحی پایدار نروژی Snøhetta طراحی شده است، در پای یخچال طبیعی Svartisen در شهرداری بکر Meløy در شمال نروژ ساخته خواهد شد. این هتل به سفارش شرکت Arctic Adventures of Norway، شرکتی که در بخش گردشگری پایدار و سازگار با محیط زیست فعالیت می­‌کند، ساخته شده و قصد دارد تا سال 2023 تکمیل شود.

هتل بر روی یک سازه چوبی با تیرهای چوبی مقاوم در برابر آب و هوا ساخته شده است که چندین متر زیر سطح فلات امتداد دارد. به لطف پنجره‌های بزرگ، این هتل دایره‌­ای شکل مناظر چشم‌­انداز از فلات را ارائه می­‌دهد و ارتباط مستقیم با طبیعت را فراهم می­‌کند. شکل حلقه مانند از معماری محلی (fiskehjell) ساختاری چوبی که برای خشک کردن ماهی استفاده می­‌شود و (rorbue) نوعی خانه سنتی فصلی که ماهی‌گیران از آن استفاده می‌کنند؛ الهام گرفته شده است.

5. طراحی صندلی هواپیمای ‘ORIGAMI’ می‌­تواند به یک پرواز ایمن از COVID-19 کمک کند.

تأمین­‌کننده تجهیزات کابین فرانسوی Safran Aerosystems با همکاری طراح صندلی­‌های بریتانیایی جنبش جهانی برای ایجاد یک صندلی “ORIGAMI” که باعث ایجاد قسمت­‌بندی­‌هایی در اطراف صندلی‌­های کلاس اقتصادی این هواپیما می­‌شود همکاری کرده است.

این طرح که به طور رسمی Interspace Comfort System نامیده می­‌شود. دارای دو بال در قسمت پشتی صندلی است که می­‌تواند باز شود تا از پشتیبانی جانبی برخوردار شده و از حرکت جلوگیری کند، صندلی وسط نیز سه نفر را خالی گذاشته و یک مانع حفظ حریم خصوصی بین صندلی­‌ها ایجاد کند.

صفران Safran می­‌گوید، پوسته­‌های بالشتک مقعر، که دارای ارتفاع مشابه صندلی هستند، می‌­توانند روی 90 درصد صندلی‌­های اقتصادی نصب شوند. استراتژی و نوآوری معاون اجرایی Safran Seats، کوئنتین مونیر Quentin Munier  گفت که امیدوار است این محصول را در چند ماه آینده و مفهوم اقتصاد برتر را در اواخر سال به بازار عرضه کند.

6. برنامه­‌ای برای ایجاد گزینه‌­های پایدار در هنگام سفر

حفظ تمرکز بر پایداری در هنگام مسافرت، به ویژه در یک مکان ناآشنا، ممکن است دشوار باشد. استارتاپ فرانسوی Tookki یک راه حل دارد و این است که یک برنامه تلفن همراه رایگان دارندکه به کاربران این امکان را می‌­دهد رستوران­‌های سازگار با محیط زیست، هتل­‌ها، حمل و نقل و موارد دیگر را پیدا کنند.

موسسات و فعالیت­‌های دامپزشکان Tookki برای تعهد به ایجاد پایداری قبل از فهرست کردن آن‌ها در سایت خود، علاوه بر اینکه کاربران می‌توانند با عمل به عنوان “سفیرها” مکان‌­ها و تجربیات را در سیستم عامل به اشتراک بگذارند. پس از تأیید پیشنهادها توسط Tookki، سفیر می‌تواند امتیاز کسب ­کند که تخفیف و سایر امتیازات را در فروشگاه­‌های الکترونیکی مارک‌­های شریک Tookki باز می­‌کند.

برنامه Tookki به کاربران این امکان را می‌­دهد تا در نزدیکی منطقه برای مراکز پایدار جستجو کنند و شامل یک نقشه است. جزئیاتی مانند زمان شروع کار و شماره تلفن نیز گنجانده شده است. علاوه بر برنامه، Tookki همچنین تجربه­‌های “سبز” مانند کارگاه­‌های زباله صفر و 100 درصد وعده‌­های غذایی ارگانیک را ارائه می­‌دهد. این موارد برای شرکت‌­ها در نظر گرفته شده است تا برای روزهای دور و هدیه استفاده کنند.

7. بیماران آسایشگاه سالمندان از واقعیت مجازی (VR) و سفر برای تقویت کردن روحیه استفاده می‌­کنند.

کنتا توشیما (Kenta Toshima)، محقق مرکز آزمایشگاه علوم و فناوری پیشرفته Inami-Hiyama دانشگاه توکیو، فناوری VR را توسعه داده است که به بیماران مسن و آسایشگاه سالمندان اجازه می‌­دهد تا به مکان‌هایی از جهان که قبلاً بازدید کرده‌­اند و یا مایل به دیدن آن بوده، سفر کنند.

این آزمایش از آنجا شروع شد که توشیما در یک آسایشگاه سالمندان کار می­‌کرد و تصاویر و فیلم­‌هایی با چشم‌­انداز زیبا را با دوربین 360 درجه تهیه می‌­کرد که توسط یکی از ساکنین این آسایشگاه از طریق یک هدست VR قابل مشاهده بود. این باعث شدکه ایده او محبوبیت پیدا کرد.

به گفته توشیما، هدف کمک و الهام بخشیدن به بیماران مسنی است که به دلیل نقص جسمی یا ذهنی نمی‌­توانند سفر کنند یا می­‌خواهند همان تجربیات گذشته را از ایمنی آسایشگاه خود را بخاطر بسپارند.

وی در گفتگویی با Insta360.com كه از دوربین وی برای فیلم‌برداری چشم‌­اندازها استفاده می‌شد، گفت: “تجربه VR به آن‌ها احساس اینكه از خانه سالمندان خارج شده‌­اند را می‌دهد و می‌­توانند اضطراب و تنهایی آن‌ها را كاهش دهند.” همچنین توشیما با افزودن روایت و نام­‌ها، حس خوش­آیندی به بیننده انتقال می‌دهد.

نوآوری در صنعت گردشگری جایگاه ویژه­‌ای دارد. شما در این مقاله با اهمیت نوآوری، ابعاد مختلف آن و چگونگی نوآور شدن صنعت گردشگری آشنا خواهید شد.

شکل‌دهی و تقویت زیست بوم کسب‌وکارهای نوآور و خلاق در حوزه گردشگری می‌­تواند به توسعه این صنعت در کشور کمک کند.

منبع

 

 

 

 

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.