خلاقیت و نوآوری‎ در صنعت گردشگری پس از همه‌گیری کووید ۱۹

یکی از دلایل اصلی گسترش و پخش ویروس کرونا سفر گردشگران در اقصی نقاط دنیا است. به همین علت، دولتمردان و حکومت‎‌ها محدودیت‎‌هایی مرتبط با رفت و آمد و تردد بین کشورها و شهرهای مختلف را برای گردشگران در نظر گرفتند. علاوه بر رکود اقتصادی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا جهان را درگیر خود کرده است، صنعت گردشگری بین‌المللی هم با ضربات شدید و بحران‎‌هایی مواجه شده است. از آنجایی که صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و سریع‌‎ترین صنایع جهانی است، به همراه بحران کرونا دچار ضررهای شدیدی شده است.

به همین علت، مدیران و رهبران این صنعت باید به فکر راه‎‌هایی برای بازگشت صنعت توریسم به روزهای گذشته خود پس از همه‌گیری ویروس کرونا داشته باشند. علاوه بر مدیریت اصولی و استراتژیک باید اقدامات پیشگیرانه برای بازیابی ثبات اقتصادی و اجتماعی پس از همه‌گیری ویروس کرونا در صنعت گردشگری همچون صنایع دیگر بررسی و آنالیز شده و راه حل‎‌هایی کاربردی ارائه شود.

صنعت گردشگری بخش‎های مختلفی نظیر حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی، زنجیره تامین غذا، بخش اقامت و اسکان، سرگرمی و تفریح را در برمی‎‌گیرد. در ضمن، شرایط اغلب کسب‌و‌کارها و صنایع به دوران قبل از همه‌گیری ویروس کرونا و پس از آن تقسیم‌بندی می‎‌شود. به همین علت، برای کسب موفقیت و بازگشت به شرایط قبلی کلیه صنایع  همچون صنعت گردشگری نیازمند ارائه راه‌حل‎‌های نوآورانه هستند. این راه‌حل‎‌ها شامل اقدامات بهداشتی و وجود امکانات پزشکی به منظور برآورده کردن انتظارات عموم مردم است.

استراتژی کاربردی جذب گردشگر به همراه نوآوری‎‌های مرتبط به حوزه سلامت و درمان

به همراه بحران جهانی ویروس کرونا صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی، که یکی از ستون‎‌های اصلی اقتصاد جوامع است، بیشترین ضربه را خورده است. حتی ممکن است بحران‎‌ها و رکود اقتصادی بیشتری هم در آینده با توجه به وضعیت فعلی رخ دهند. سوالی که به نظر می‌رسد هیچ فرد یا دولتی برای آن پاسخی ندارد. در ضمن، تغییرات موجود بر کلیه جنبه‎‌های سفر، اقامت گردشگران و حفظ ایمنی گردشگران تأثیرگذار بوده است.

در پاسخ به این سوال باید گفت با داشتن ایده‌‎های خلاقانه، جسورانه و ابتکاری می‌‎توان شرایط بهتری برای بهبود این صنعت با کمک تکنولوژی ایجاد کرد. از آنجایی که صنایعی همچون هتلداری از تکنولوژی و فناوری‎‌های روز به منظور بهبود وضعیت خود استفاده می‎‌کنند، صنایع دیگر هم  باید از آنها درس گرفته و پیروی کنند.

آینده صنعت گردشگری به شدت بر اکتشافات دیجیتالی و تکنولوژیکی مانند استفاده از چت بات‎‌ها برای رزرو، استفاده از الگوهای پویایی برای مدیریت جریان بازدیدکنندگان، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، 5G، ارائه سرویس‎‌های روباتیک، استفاده از روش گیم فیکیشن برای نظارت بر احساسات و غیره متکی خواهد بود.

خبر خوب این است که نوآوری‎‌های عرصه تکنولوژی و فناوری در مدت زمان کمی به بازار آمده و مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. زیرا اغلب رهبران صنایع خواهان استفاده از نرم‌افزاری خلاقانه و نوآورانه برای مدیریت بهتر بیزینس و یا صنعت خود هستند. در حال حاضر، بسیاری از هتل‎‌ها کارکنان خود را با روبات‎‌های ارائه‌دهنده خدمات اتاق جایگزین کرده‌‎اند. این مسئله باعث ایجاد شرایطی امن‎ برای گردشگران به منظور مسافرت بیشتر  می‎‌شود.

وضع استانداردهای بهداشتی دقیق و خلاقانه

معمولا گردشگران و توریست‎‌ها در پی خریداری‌کردن تجربه هستند.  بنابراین، هر هتلی باید بتواند فضایی خاص و منحصر برای فرد به همراه توجه ویژه به ایمنی مهمانان خود فراهم کند. اگر تشنه هستید می‌‎توانید به فروشگاه یا مغازه‎‌ای رفته و یک بطری نوشیدنی خریداری کرده و آن را میل نمایید. اما اگر می‎‌خواهید مقابل چشم‌اندازی زیبا و منحصر به فرد نشسته و از نسیم خنک تابستانی لذت برده و نوشیدنی خود را بنوشید احتمالا به مکان خاصی سفر کرده و هزینه این تجربه را پرداخت خواهید کرد.

اما اگر این تجربه با یک بیماری وحشتناک همراه باشد هیچ کس پولی برای استفاده از این تجربه هزینه نمی‎‌کند. به همین علت، در حال حاضر هتل‎‌ها نیازمند اجرای الزامات استاندارد جدیدی به منظور افزایش نظافت و تمیزی خود هستند. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تمیز کردن و نظافت دکمه‎‌های آسانسور، دستگیره درها، مبلمان، کلیدها، دستگاه‎‌های کنترل از راه دور و سایر اجسام که اغلب به آنها دست زده می‎‌شود، پس از هر بار استفاده ضروری شده است. در ضمن، وجود ماسک صورت، ماده ضدعفونی کننده دست و دیگر تجهیزات بهداشتی برای گردشگران لازم و ضروری است.

همچنین، می‎توان ایده‎‌های جدیدی برای خلق میز پذیرش گردشگران و استقبال از آنها بدون برقراری تماس اجرا کرد. به همین علت، ممکن است در سفر بعدی خود به جای وجود افرادی در پشت میز پذیرش با یک دستگاه الکترونیکی خوش آمد گوینده مواجه شوید.

سفرهای داخلی با هدف گشت‌و‌گذار از مناظر جدید و خارق العاده

دسترسی به امکانات پزشکی باعث می‎‌شود گردشگران خواهان سفر به مسافت‎‌های نزدیک باشند. همین مسئله منجر به افزایش تقاضای گردشگری داخلی شده است. البته اگر همچنان مرزهای بین‌المللی بسته باشند ممکن است مردم چاره‌‎ای جز انجام سفرهای داخلی نداشته باشند. در این هنگام مدیران و دولتمردان می‎‌توانند با توجه به نیازها و خواسته‌های گردشگران فرصت‌‎های خارق‌العاده را برای سفر مردم فراهم کنند. البته ارسال پیام مناسب به گردشگرانی که خواهان استفاده از امکانات گردشگری داخلی هستند هم از اهمیت بالایی برخوردار است. البته، این فرآیند باید با لحظات نوستالژیک همراه باشد تا گردشگر را پس از یافتن زیبایی‌‎های پنهان شهر یا کشورش هیجان زده کند.

ویژگی‎‌های خلاقانه حوزه فناوری که با هدف افزایش امنیت و رفاه بهداشتی تعیین و اجرا می‎‌شوند، بدون شک جز راه‌حل‌‎های کارآمد هستند. استفاده از یادگیری ماشینی با هدف پیش‌بینی نیازهای مردم و ایجاد مدل‎‌های پیش‌بینی شده براساس نیازهای مردم برای آشنایی آنها با مقاصد گردشگری جدید مفید و موثر است.

مکان‎ها و مقاصدی که قبلا گردشگران از آنها بازدید کرده‌‎اند باعث برانگیختن احساساتی همچون آرامش و اعتماد به نفس آنها می‎‌شود. به همین خاطر، اغلب گردشگران خواهان بازگشت به اماکن قدیمی بازدید کرده خود هستند. همچنین، وجود امکاناتی همچون موزه‎‌ها، پارک‎‌های موضوعی، تئاترها و مراکز تفریحی می‎‌توانند مردم را ترغیب به سفر در مناطق داخلی نمایند.

آیا انجام سفرهای تجاری هنوز هم طرفداران خود را دارد؟

بخش بزرگی از درآمد صنعت هتلداری به واسطه سفرهای کاری تامین می‌شود، اما پس از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ صنعت هتلداری با تغییراتی همراه بوده است. علت آن را می‎‌توان در کاهش سفرهای کاری و تجاری به خاطر این بیماری خطرناک یافت. از آنجایی که صنعت گردشگری از تأثیرات منفی این ویروس متاثر بوده است، به دنبال راهی برای بازگشت به گذشته است.

خوشبختانه، تکنولوژی و فناوری‎‌های روز به منظور سازماندهی ارتباطات و کاهش رکود صنعت گردشگری به کمک مدیران این بخش آمده است. اگر این صنایع تلاش خود را به منظور ارتقای خلاقیت و نوآوری در حوزه‌‎های اصلی همچون رویدادها و جلسات بزرگ کمپانی‎‌ها، کنفرانس‌‎ها و فعالیت‎‌های تیم‌سازی متمرکز کنند می‌‎توانند دوباره صنعت گردشگری را ارتقا دهند. در واقع، می‎‌توان گفت این ایده‌‎ها منجر به احیای صنعت گردشگری کشورها می‎‌شوند.

از دیگر جنبه‌‎های مهم صنعت گردشگری خلق آینده‎ای منعطف و گشوده است. وجود انعطاف در صنعت توریسم باعث خلق اتفاقات برجسته در سیاست‎‌های لغو شده، نرخ خدمات، تغییرات برنامه و … می‎‌شود. همچنین، می‎‌توان منتظر خلق شیوه‌‎ها و سیاست‎‌های جدیدی به منظور ارتقای این صنعت و تجربه گردشگران بود. به همین علت، همواره پیشنهاد می‎‌شود از خلاقیت و ایده‎‌های ناب برای ارتقای صنعت گردشگری توسط مدیران و دولتمردان یا صاحبان کسب‌و‌کارهای مرتبط به این صنعت استفاده شود.

منبع

 

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.