دوره کسب‌وکار خانوادگی: چالش‌ها و راهکارها

طول دوره: 25 ساعت
زمان برگزاری: تابستان 1400

برگزار کننده

مدرسان

  • مریم سردشتی
  • سید محمد دهقان نیری

سخنرانان

  • صدیقه گرامی
  • سعید جابر انصاری
  • علیرضا کلاهی
  • نسیم توکل
  • سعید صفوی
  • حامد کنی
  • حسین صامعی
  • میثاق تصوری
  • سعید حبیبی
  • نوید حبیبی
  • نازنین ملک بیک‌لو
  • Albert Jan Thomassen
  • Nathalie Bloemers

شرایط و ضوابط ورود

  • تماس مستقیم مدرسان پیش از برگزاری دوره و صحبت با شرکت‌کنندگان

شماره تماس:

9103-4208(021)

اطلاعات دوره

مخاطبان دوره:

  • موسسین و مدیران کسب و کارهای خانوادگی​
  •  اعضای فعال خانواده درکسب و کارهای خانوادگی​
  •  نوجوانان خانواده که قرار است در آینده در همان کسب و کار مشغول به فعالیت شوند​
  •  فرد مورد نظر خانواده جهت جانشینی و مدیریت کسب و کار در آینده​

نحوه برگزاری دوره :

مطالب در 5 بخش دسته بندي شده و هر بخش در 4 ساعت آموزش داده مي‌شود.

دوره شامل تکلیف و پروژه می باشد.

ارائه گواهینامه پایان دوره

مقدمه

در حال حاضر بخش عمده‌ای از کسب‌و‌کارهای خانوادگی ایرانی وارد مرحله گذار از ساختار سنتی به مدرن شده‌اند که در پی آن عواملی مثل:

  • پیوستن افراد جوان‌تر خانواده‌ها به سطوح مدیریتی
  • تغییرات مداوم تکنولوژیکی
  • اهمیت پیدا کردن مسئله بروزرسانی و توسعه ارتباطات هدفمند کسب‌و‌کارها

به وقوع می‌پیوندد.

با توجه به تعدد و تنوع کسب‌و‌کارهای خانوادگی در ایران و مشکلات و دغدغه‌هایی که صاحبان این نوع از مشاغل با آن سر‌و‌کار دارند، در این دوره قصد داریم تا با:

  • بررسی ابعاد مختلف این کسب‌و‌کارها
  • استفاده از تجربیات صاحبان و مدیران آن‌ها
  • شناسایی دقیق چالش‌های متداول

به ارائه راهکارهایی عملی برای حل این مسائل بپردازیم.

سوالات اساسی:

1.برای همکاری موفق دو نسل در کسب و کارهای خانوادگی چه شیوه هایی منتهی به نتیجه بهتر می شود؟

2.چه المان هایی در آموزش فرزندان در کسب و کارهای خانوادگی ضروری هستند؟

3.اختلافات ریشه ای در خانواده چه تاثیری بر روی کسب و کار خانوادگی دارند؟ و چگونه می توان از آن ها اجتناب کرد؟

4.چه عواملی در تداوم کسب کار خانوادگی موثر هستند؟

5.نسل جدید برای ورود به کسب و کار خانوادگی چه فرایندی را می بایست طی کنند؟

6.چه راهکارهایی برای حل تعارضاتی که باعث اضمحلال در کسب و کار خانوادگی می شود، وجود دارد؟

7.در انتخاب جانشین در کسب و کار خانوادگی چه شاخص هایی تاثیرگذارند و چه فرایندی را می بایست طی کرد ؟

اهداف دوره:

  • موسسین و مدیران کسب و کارهای خانوادگی​
  •  اعضای فعال خانواده درکسب و کارهای خانوادگی​
  •  نوجوانان خانواده که قرار است در آینده در همان کسب و کار مشغول به فعالیت شوند​
  •  فرد مورد نظر خانواده جهت جانشینی و مدیریت کسب و کار در آینده​

وجه تمایز دوره:

با توجه به افزایش روزافزون آمار کسب‌وکارهای خانوادگی و اهمیت و تاثیر این کسب‌وکارها در رشد و توسعه اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال پایدار جهت ورود نسل‌های آینده به بازار کار و ویژگی‌ها و مزایای کسب وکار خانوادگی نسبت به دیگر کسب‌وکارها، بررسی تخصصی در این زمینه امری ضروریست، لذا مدرسه کسب‌وکار در این مهم پیش قدم شده تا دوره تخصصی کسب‌وکار خانوادگی را با تمرکز بر چالش‌های مدیران و فعالان اقتصادی که در این بستر فعالیت می‌نمایند، در دو بعد خانواده و کسب‌وکار برگزار نماید.

سرفصل‌های دوره

  • تعريف كسب و كار خانوادگي​
  • اهميت كسب و كار خانوادگي در دنيا ​
  • اهميت كسب و كار خانوادگي در ايران​
  • مالكيت در كسب و كار خانوادگي​
  • مشاركت در مديريت كسب و كار خانوادگي​
  • مشاركت بين نسلي در كسب و كار خانوادگي​
  • تعريف و ماهيت تعارض در كسب و كار خانوادگي​
  • مديريت تعارض در كسب و كار خانوادگي​
  • تداوم در كسب و كار خانوادگي​

اجزای دوره:

  • آموزش کاربردی طی 4 جلسه کارگاهی نیم روزه
    همراه با پرسش و پاسخ و بررسی راهکارهای موجود برای رفع موانع
  • بهره‌مندی از تجربیات چندین مهمان فعال در حوزه کسب‌وکارهای خانوادگی
  • انجام پروژه‌های متناسب با زمینه فعالیت شرکت‌کنندگان در طی دوره
  • ارائه عملیاتی پروژه‌های نهایی شرکت‌کنندگان در کارگاه پنجم

مدرسان

دکتر مریم سردشتی

  • 15 سال سابقه فعالیت در کسب و کار خانوادگی در صنعت فناوری اطلاعات و تجهیزات پزشکی
  • مدرس، محقق و مشاور در حوزه کسب و کار خانوادگی
  • دکترای حرفه ای کسب وکار سازمان مدیریت صنعتی ایران

دکتر سید محمددهقان نیری

  • 20 سال سابقه فعالیت در کسب و کار خانوادگی در صنعت ساختمان و تجهیزات پزشکی
  • مدرس، محقق و مشاور در حوزه کسب و کار خانوادگی
  • دکترای حرفه ای کسب وکار سازمان مدیریت صنعتی ایران

مدیر دوره:

محمد  علی منش

  • مدیر دوره عالی کسب و کار خانوادگی مدرسه کسب و کار تکاپو
  • کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش
  • پژوهشگر و مشاور حوزه های E-Learning و Gamification 
  • دانش آموخته رشته ریاضی محض دانشگاه خوارزمی تهران

سخنرانان دوره:

سعید جابرانصاری

  • رييس هيات مديره و مديرعامل شركت دژپاد
  • عضو بنياد توسعه كارآفريني زنان و جوانان
  • عضو هيات مديره انجمن اخلاق كسب و كار و مسئوليتهاي اجتماعي ايرانيان
  • عضو هيات مديره و مدیرعامل انجمن كسب و كار خانوادگي ايران
  • دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشگاه UCLA

نسیم توکل

  • رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان تجارت الکترونیک عرش گستر
  • عضو هیئت مدیره گلوبال الکترونیک بریتانیا 
  • عضو هیئت مدیره شرکت دانگ گوآن آیردنگ چین 
  • مدیر عامل موسسه بین المللی ارتقای مدیریت و مطالعات فن آوری و نوآوری حفاظت الکترونیک، مدیریت بحران ریسک اتحاد 
  • دانش آموخته رشته مدیریت کسب و کار بین الملل

حامد کنی

  • مدیر انتشارات روزبهان
  • مدیر مسئول نشر کارینو
  • مدیر عامل شرکت دانش بنیان گروه توسعه فناوری نوروز
  • دانش آموخته رشته مهندسی برق و رشته مترجمی زبان انگلیسی

سعید حبیبی

  • سهامدار و عضو هیات مدیره گروه صنعتی حبیبی
  • رییس هیات مدیره شرکت دایا ریتون
  • مدیر عامل شرکت صنعتی و خدماتی رنگرزی دوستان کویر
  • مشاور بازرگانی و توسعه بازار در صنعت قطعات خودرو‌ 
  • دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی

میثاق تصوری

  • استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
  • مترجم کتاب کسب و کار خانوادگی موفق (یک برنامه پیشگیرانه برای مدیریت خانواده و کسب و کار)
  • دانش آموخته دکترای Business Administration از University of Manchester، انگلستان

Nathalie Bloemers

Associations Manager of FBNed | Family Business Network Netherlands

Strategic Family Officer of IMBEMA

Graduated of International Management at Amsterdam University

صدیقه گرامی

  • بنیانگذار و رییس هیات مدیره شرکت پخش کیلا جنوب
  • سهامدارگروه صنعتی گلستان و شرکت های تابعه
  • بنیانگذار شرکت های الیت دارو، گردونه (وارد کننده محصولات Craft)، سامان سور خاورمیانه (خدمات HORECA) و مروارید زرین پارس (پخش پنبه ریز و سایر کالاها)
  • دانش آموخته رشته اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا و شهید بهشتی

نازنین ملک بیک لو

  • مدير برنامه ها (program director)در آكادمى كوچينگ FCA  انگلستان
  • عضو هيئت علمى FCA
  • بيزنس كوچ با تخصص کسب و کارهای خانوادگى 
  • دانش آموخته رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه Fergusson هندوستان و رشته مدیریت سیستم اطلاعات دانشگاه brunel  انگلستان

سعید صفوی

  • مدیر عامل شرکت دانش بنیان  تجارت الکترونیک عرش گستر
  • رئیس هیئت مدیره شرکت قطعه آزمون الکترونیک رسانا
  • مدیرعامل شرکت عرش گستر کوشا
  • دانش آموخته رشته مهندسی برق و رشته مدیریت اجرایی دانشگاه علم و صنعت

علیرضا کلاهی

  • مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت سیم و کابل ابهر
  • مدیر اجرایی هلدینگ نورین
  • عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران 
  • منشی هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی
  • دانش آموخته رشته مهندسی صنایع دانشگاه  King’s College, London و رشته مدیریت دانشگاه  Aalto University, Finland

نوید حبیبی

  • سهامدار و عضو هیات مدیره گروه صنعتی حبیبی
  • مدیرعامل شرکت دایا ریتون
  • مشاور شرکت تولیدی صنعتی اطلس تسمه
  • دانش آموخته دکترای حرفه ای کسب و کاردانشگاه شهید بهشتی و مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر

حسین صامعی

  • مؤسس گروه راهبران کسب و کار خانوادگی سروین
  • مدرس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
  • مترجم کتاب تداوم کسب و کار خانوادگی
  • دانش آموخته دکترای مدیریت، دانشگاه صنعتی شریف

Albert Jan Thomassen

Executive Director of FBNed | Family Business Network Netherlands

Fellow of IFERA | International Family Enterprise Research Academy 

Fellow of FFI | Family Firm Institute  

Professor at TiasNimbas Business School

Graduated of Business Administration at Groningen University