ایجاد فرهنگ سخاوت و ارتباطات در کسب‌و‌کار خانوادگی

دقیقاً کسب‌و‌کار خانوادگی چیست؟ دامنه تعاریف آن می‌توانند نامفهوم و بی‌معنی باشند. به عنوان مثال هر کسب‌و‌کاری که خود را یک کسب‌و‌کار خانوادگی بداند، تا معیارهایی که بسیار دقیق باشد، تعداد نسل‌ها و درصد کنترلی را که یک خانواده تعریف و مشخص می‌کند. کسب‌و‌کار خانوادگی‌، کسب‌و‌کاری است که بخش عمده آن در تصاحب و کنترل یک خانواده می‌باشد. کسب‌و‌کارهای خانوادگی به هر شکل و ابعادی ارائه می شوند و  برای ماندن در سطح جهانی، کسب قدرت و تأثیرگذاری روزانه تلاش می‌کنند.

معمولاً  تصور می‌شود که این کسب‌و‌کارها کوچک هستند. اما اکثر مردم نمی‌دانند که شرکت‌های بزرگی مانند Walmart ‌Fidelity ،‌Tata ،‌Cargill ،‌Koch Industries و Ford‌ همه کسب‌و‌کارهای خانوادگی هستند.

عبارت کسب‌و‌کار خانوادگی از دو کلمه کاملاً متفاوت تشکیل شده است: “خانواده”، که بیانگر احساسات گرم و حمایت است و “کسب‌و‌کار ” که قابل اندازه‌گیری با پول‌، سود، تأثیر و دارایی است. ما این دو کلمه را کنار هم قرار می‌دهیم و اغلب برای اندازه‌گیری قوانین برای خانواده از اندازه‌گیری‌های کسب‌و‌کار استفاده می‌کنیم. این یک دستورالعمل اشتباه می‌تواند باشد زیرا خانواده‌هایی وجود دارند که با وجود قوانین مشخص باز هم اختلافات در آن‌ها معمولا اتفاق می‌افتد بدون اینکه مبالغ زیاد مالی در این بحث‌ها مطرح شود.

اکثر کسب‌‌و‌کارهای خانوادگی کار خود را به عنوان یک کارآفرین که می‌خواهند یک رویا را به یک کسب‌و‌کار تبدیل کنند شروع می‌شود. در ابتدای کار‌، خانواده اغلب با رویکرد حمایتی و مشارکتی دور هم جمع می‌شوند و با رشد کسب‌و‌کار و موفقیت‌، اعضای بیشتری از خانواده می‌خواهند به آن بپیوندند. “پیوستن و همکاری با یکدیگر” اغلب ساده است. موفقیت درکسب‌و‌کار معمولا یک مقصد و هدف مشترک را می‌طلبد.

کسب و کار خانوادگی

بنیان‌گذاران اولیه برای تحقق بخشیدن به رویای خود بی وقفه کار می‌کنند و غالباً کمتر به فکر جنبه‌های مالی هستند. با این حال ، هنگامی که کسب‌و‌کار رشد می‌کند و “موفقیت” از نظر مالی شروع به جریان می‌کند‌، مسائل خانوادگی اغلب افزایش می‌یابد.به همین دلیل‌، این دیدگاه ماست که خانواده‌ها باید فرهنگ سخاوت و ارتباطات را ایجاد کنند تا خانواده و کسب‌و‌کار در کنار هم باشند.

ایجاد فرهنگ سخاوت

ایجاد فرهنگ سخاوتمندی با سخاوتمند بودن در زمان، احساسات، انرژی، مکان، درک یکدیگر و مسائل مالی امکان‌پذیر است. معمولاً مسائل مالی علت اصلی اختلافات در یک خانواده فرض می‌شود‌، زیرا قابل اندازه‌گیری است. اما بخش قابل انعطاف سخاوت‌، تأمین نیازها و خواسته‌های دیگران به همان اندازه مهم است. می‌بایست برای اعضای خانواده خود در دسترس و حاضر بود. وقتی شخصی که این سخاوت را دریافت کرده آن را تحسین می‌کند، جو مثبت ایجاد می‌شود و می‌تواند مارپیچ مثبتی ایجاد شود.

به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای خانواده سفر تعطیلات خود را لغو کند‌، زیرا عضوی دیگر از خانواده بزرگتر (خانواده کسب‌و‌کار) حال ناخوشایندی دارد و او باید بخاطر کسب‌و‌کار وارد عمل شود‌، وقت خانوادگی و خود او مختل شده و ممکن است به دلیل لغو سفر‌، ضرر کند. این نوع فداکاری را اغلب شخصی که بیمار بوده می‌تواند امری بدیهی بداند، زیرا لغو سفر برای شغلی که همه افراد را  تامین می‌ کند ضروری دانسته است. با این حال‌، اگر این شخص آن را تحسین کند‌، این تحسین به خاطر سپرده می‌شود. و مردم تمایل به جبران لطف دارند‌، بنابراین یک چرخه فضیلت ایجاد می‌شود.

اثر دیگر تحسین سخاوت این است که منیت را کاهش می‌دهد. Egos کمک بزرگی به حل اختلافات در خانواده ها می‌کند. در فضای سخاوت‌، نظرات دیگری همواره پذیرفته می‌شود. حتی اگر دریافت کننده با این موضوع مخالف باشد ، برقراری این نظرات با افرادی که دارای یک تفکر سخاوت هستند می‌تواند یک فضای مثبت ایجاد کند. این عمل زمان می‌برد‌، اما هر کسی می‌تواند آن را شروع کند. تمام آنچه لازم دارد ایمان به آن و ترویج آن است. سخاوت، سخاوت را به وجود می‌آورد و منجر به قوی شدن اصول اخلاقی می‌شود.

ایجاد فرهنگ ارتباطی

ایجاد فرهنگ ارتباطی نیز حیاتی است. تصمیم‌گیری برای ایجاد فرهنگ ارتباطی مستلزم درگیر کردن تمامی افراد می‌باشد. ایجاد فرهنگ ارتباطی با گوش‌دادن به دیگران، صحبت‌کردن درباره مسائل و دوری از قضاوت دیگران شروع می‌شود.

اگر قرار است کسب‌و‌کار خانوادگی برای مدت طولانی بقا داشته باشد، اعضای خانواده باید بتوانند درباره مسائل دشوار خود صحبت کنند تا آن‌ها را برطرف کنند. بنابر این تشویق برای ایجاد گفتگو به طور منظم و مداوم، ضروری است. اگر یکی از اعضای بعدی این سیستم که معتقد است صلاحیت و حق‌داشتن موقعیت در کسب‌و‌کار خانوادگی را دارد‌، اما فاقد مهارت است‌، چه می‌شود؟ اگر یکی از اعضای خانواده که این کسب‌و‌کار را اداره می‌کند‌، بخواهد تنوع ایجاد کند‌، اما سایر اعضای خانواده موافق نیستند چه می‌شود؟ چگونه این بحث منجر به اختلاف و درگیری نمی‌شود؟ پرداختن به این موضوعات مهم است. بدون مراقبت‌، بسیاری از مسائل کوچک می‌توانند روی هم انباشته شوند و به یک مشکل تبدیل شوند.

در حالی که می‌توان این دو فرهنگ (سخاوت و ارتباطات) را به طور مستقل تمرین و جذب کرد‌، عمل واقعی انتقال سخاوت مهمترین عنصر است. اگر کسب‌و‌کارهای خانوادگی فرهنگ سخاوت و ارتباط را ایجاد و به آن عمل کنند، به آن‌ها کمک می‌کند تا وقتی بحران اجتناب‌ناپذیری رخ می‌دهد‌، نه کسب‌و‌کار و نه خانواده آسیب ببینند و کسب‌و‌کار خانوادگی نیز مصون بماند.

منبع: HBR

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.