16 مدل مختلف گردشگری پذیرفته شده در سطح بین‌المللی

“زندگی سراسر ماجراجویی و اکتشاف است، پس چمدان‎‌هایتان را بسته و سفر خود را آغاز کنید.”

در سال‎‌های اخیر صنعت توریسم و گردشگری با رشد زیادی مواجه شده است. به همین علت، ما در ادامه به صورت مفصل و دقیق به انواع مختلف روش‌‎های گردشگری پرداخته و به فعالیت‎‌هایی که می‎‌توان در این نوع مسافرت‎‌ها انجام داد هم می‎‌پردازیم. علاوه بر این، به نکاتی درباره برنامه‌ریزی برای سفر، فعالیت‎‌هایی که می‌‎توان در سفرها انجام داد، سوغاتی‌‎ها و… نیز اشاره می‌‎کنیم. این مطلب به شما کمک می‎‌کند بدانید کی و کجا به چه کشوری با چه هدفی سفر کنید. با ما همراه باشید تا بیشتر با صنعت گردشگری و اهداف ارتقای این صنعت آشنا شوید.

گردشگری چیست؟

گردشگری به معنای ترک خانه و منزل خود با هدف گشت‌و‌گذار در شهرها و کشورهای جدید است. گردشگری می‌تواند مقاصد و اهداف متنوعی همچون تفریحی، کاری و تجاری و خانوادگی داشته باشد. البته، سفر و گردشگری انواع متنوعی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاراتی خواهیم داشت.

انواع مختلف گردشگری

امروزه صنعت گردشگری به یکی از منابع اصلی درآمد کشورهایی همچون ترکیه، هند، مکزیک و.. تبدیل شده است. به همین منظور، در ادامه به تاثیر این صنعت در کشورها مختلف و اماکن گردشگری محبوب جهانی و بین‌المللی هم خواهیم پرداخت. براساس، گزارش سازمان بین‌المللی توریسم و گردشگری ملل متحد (UNWTO)، گردشگری به رفت و آمد افراد در شهرهای داخلی و یا خارجی برای اهداف شخصی یا کاری اطلاق می‎‌شود. در ادامه به ۱۶ نوع از شاخه‎‌های گردشگری نظیر گردشگری داخلی، گردشگری بین‌المللی، گردشگری تجاری، گردشگری ماجراجویی، گردشگری پزشکی، گردشگری آموزشی و غیره می‎‌پردازیم.

اهمیت گردشگری

امروزه اهمیت صنعت توریسم و گردشگری بر دولتمردان آگاه و مردم خلاق واضح شده است. آن‌ها می‎‌دانند بهبود صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها کمک زیادی می‌‎کند. در حقیقت، بهبود صنعت گردشگری کشورها با ایجاد و یا گسترش برخی مشاغل همچون هتل داری، رستوران‎داری، تاکسی‎رانی و… همراه است. بد نیست بدانید، به صورت کلی سه نوع گردشگری وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌‎توان به گردشگری داخلی، گردشگری بین‌المللی و گردشگری خارج از محل زندگی اشاره کرد. البته باید گفت، شاخه‌‎های جدید زیادی اخیرا به این صنعت افزوده شده‌‎اند. از جمله انواع مختلف گردشگری توسعه یافته و محبوب دنیای امروز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. گردشگری داخلی
2. گردشگری بین‌المللی
3. گردشگری خارج از محل زندگی
4. گردشگری تجاری
5. گردشگری ماجراجویی
6. گردشگری در حیات وحش
7. گردشگری پزشکی
8. گردشگری با هدف بهبود حال روحی و تندرستی
9. سفر و گردشگری زیارتی
10. گردشگری فرهنگی
11. گردشگری تاریک
12. گردشگری آشپزی
13. گردشگری سلبریتی‎‌ها یا گردشگری فیلم
14. گردشگری آموزشی
15. گردشگری با کشتی یا عایق
16. گردشگری روستایی
در ادامه بیشتر به تک تک موارد فوق می‌‎پردازیم تا با انواع مختلف شاخه‎‌های صنعت گردشگری و توریسم بیشتر آشنا شویم.

گردشگری داخلی

اگر شما به گشت‌و‌گذار در کشور خود مشغول باشید، گردش‌‎ها و سفرهای شما شامل شاخه گردشگری داخلی می‎‌شود.

گردشگری بین‌المللی

سفری که در آن نیاز به ویزا یا گذرنامه وجود داشته باشد، گردشگری بین‌المللی نامیده می‎‌شود. به عنوان مثال، اگر می‎‌خواهید از ایران به هندوستان سفر کنید، سفر شما بین‌المللی تلقی می‎‌شود.

گردشگری خارج از محل زندگی

این گردشگری به گردشگری که خارج از محل سکونت و شهر شما انجام بگیرد، اطلاق می‎‌شود.

گردشگری تجاری

این نوع گردشگری، مناسب شرکت در جلسات، سفرهای رسمی و شغلی، شرکت در کنفرانس‌‎ها و غیره است. این نوع گردشگری نقش مهمی در بخش صنعت توریسم هر کشوری ایفا می‌‎کند. گاهی اوقات، افراد به منظور دستیابی به اهداف تجاری خود مجبور به اقامت بیش از یک سال در کشور جدید و مقصد خود می‎‌شوند. فعالیت‎‌هایی همچون شرکت در جلسات، گردهمایی رسمی، کنفرانس‎‌ها، سمینارها، بازدید از نمایشگاه‎‌ها و.. در این نوع گردشگری انجام می‎‌گیرد.

گردشگری ماجراجویی

این نوع از گردشگری با گذشت زمان از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. شرکت در تور دبی، گشت‌و‌گذار در پارک‎‌های معروف جهان، پرش از ارتفاع و… در دسته این نوع گردشگری قرار دارند.

گردشگری حیات وحش

این نوع گردشگری با هدف مشاهده گونه‎‌های قدیمی و گاها عجیب و غریب حیات وحش آفریقا، هند، اسپانیا، چین و یا هر کشور دیگری انجام می‎‌گیرد.

گردشگری پزشکی

گاها برخی از افراد به دلیل مداوای خود مجبور به سفر می‎‌شوند. به عنوان مثال، سالانه حدود 6000.000 بیمار جدید برای درمان به تایلند سفر می‎‌کنند. طبق برآوردهای انجام شده بسیاری از گردشگران خارجی با هدف استفاده از درمان‎‌های پزشکی سفر می‌‎کنند.

گردشگری با هدف بهبود حال روحی و تندرستی

معمولا در گذشته توسط اجداد ما این نوع گردشگری بیش از زمان فعلی انجام می‌‎گرفته است. این گردشگری مناسب گردشگرانی است که خواهان دستیابی به سلامت روحی خود هستند. گردشگری با هدف بهبود حال روحی و تندرستی به کاهش استرس و فشار روانی حاصل از زندگی امروز کمک فراوانی می‎‌کند. این قبیل از گردشگران مشکلات روحی خود را با انجام فعالیت‎‌های جسمانی، روحی یا روانی آرامش دهنده درمان می‎‌کنند. امروزه در کشورها و شهرهای مختلفی مراکز گردشگری فراوانی با هدف سم زدایی روحی یا ذهنی همچون مرکز سم زدایی کالیفرنیا، پیاده روی، انجام حرکات یوگا، مدیتیشن درمانی، استراحت در چشمه‎‌های آب گرم و… به وجود آمده است. معمولا، گردشگران علاقه‎‌مند به این نوع گردشگری می‌‎توانند سفر خود را با هدف افزایش آرامش روحی و یافتن دوباره خود انجام دهند.

گردشگری زیارتی

تورهایی که با هدف زیارت و یا شرکت در جشن‎‌های مذهبی انجام می‎‌شوند، جز گردشگری زیارتی هستند. تور معبد طلایی در هند و یا شرکت در مراسم حج جز گردشگری زیارتی هستند.

گردشگری فرهنگی

این گردشگری با هدف مشاهده اماکن تاریخی و ویژگی‎‌های هنری کشور و یا شهر مقصد انجام می‎‌گیرد. اگر تمایل دارید از کاخ‌‎ها و بناهای تاریخی دیدن کنید و یا علاقه‌‎مند به مشاهده آثار باستانی موزه‌‎ها هستید، این نوع سفر مناسب شما است. سفرهایی با هدف تماشای موزه لوور و برج ایفل، سفر به کاخ‌‎های باستانی چین، مشاهده خانه مریم مقدس در ترکیه و… جز سفرهای فرهنگی هستند.

گردشگری تاریک

این نوع گردشگی به گردشگری که افراد با هدف مشاهده اماکن و یا وقایع تاریخی تلخ سفر می‎‌کنند، اطلاق می‌‏شود. از این نوع سفرها می‌‏توان به مشاهده محل بمباران هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، بازدید در زندان‏‌ها و موزه بقایای جنگ، اردوگاه کار اجباری آشویتس آلمان اشاره کرد.

گردشگری آشپزی

گردشگری آشپزی مورد علاقه افراد خوش خوراک است. افرادی که علاقه‌‎مند به چشیدن طعم غذاهای جدید هستند می‌‎توانند با این هدف سفر کنند. اخیرا کشورهای زیادی همچون کره جنوبی، ایران، هند، ترکیه، ژاپن و… جشنواره‌‎های غذای سنتی برگزار می‌‎کنند. علاقه‌‎مندان می‌‎توانند به منظور چشیدن طعم غذاهای جدید و قدیمی ملل مختلف در جشنواره‌‎های متنوع غذایی شرکت کنند. هند هر ساله جشنواره غذا در ایالت‎‌های مختلف خود برگزار می‌‎کند. و هزاران نفر از خارج از کشور به منظور چیدن غذاهای هندی به “سرزمین ادویه جات” یعنی هند سفر می‌‎کنند.

سفر سلبریتی‎‌ها و یا گردشگری فیلم

در این نوع گردشگری جاذبه اصلی افراد مشهور و اصطلاحا سلبریتی‎‌ها هستند. گاهی افراد مشهور به عنوان گردشگر به رویداد خاصی می‎‌پیوندند و این مسئله باعث افزایش تعداد گردشگران آن مراسم یا رویداد می‌‎شود. بسیاری از سازمان‌های مدیریت مقصد (DMO) از  افراد مشهور برای تبلیغ مقاصد گردشگری خود به عنوان جاذبه توریستی استفاده می‎‌کنند. از جمله مقاصد معروف این نوع گردشگری می‌‎توان به استودیو ساخت فیلم‎‌های هری پاتر و مادام توسو اشاره کرد.

گردشگری آموزشی

گردشگری آموزشی به نوعی با آموزش و یادگیری درآمیخته است. آموزش و یادگیری هدف و دلیل اصلی این نوع سفر است. گاها افراد با هدف یادگیری دانش جدید از اماکن جدید، آشنایی با فرهنگ و رسوم اجتماعی و یا درک زبان مردم کشور یا شهر جدیدی سفر می‎‌کنند. این نوع سفر معمولا توسط مدارس، موسسات آموزشی و دانشگاه‎‌ها انجام می‎‌شود.

گردشگری با کشتی یا عایق

گردشگری با کشتی یا عایق یکی از جدیدترین و سریع‎ترین انواع گردشگری است. معمولا در این نوع سفرها از قایق، کشتی و تجهیزات گشت‌و‌گذار روی آب و داخل آن استفاده می‎‌شود.

گردشگری روستایی

در این نوع سفر و ماجراجویی معمولا داخل کشورها انجام می‎‌شود. افرادی که علاقه‎‌مند به مشاهده مناطق روستایی در نزدیکی منزل خود هستند می‌‎توانند در این نوع تورهای گردشگری شرکت کنند. معمولا این نوع سفر با افزایش حس آرامش، کاهش استرس و اضطراب همراه است. علاوه بر این، این نوع سفر جز سفرهای کم هزینه و کوتاه است. افراد علاقه‎‌مند به سفرهای کوتاه و نزدیک به خانه طرفدار این نوع سفر هستند. به این ترتیب، افراد می‎‌توانند با فرهنگ و میراث غنی روستاها و شهر خود آشنا شوند. محصولات ارگانیک و طبیعی را خریداری کرده و به بهبود کسب‌و‌کارهای محلی کمک کنند.

انواع مختلف توریسم

از دیگر انواع مختلف صنعت توریسم و گردشگری می‌‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• گردشگری اتمی
• گردشگری ساحلی
• تورهای دوچرخه سواری
• اکوتوریسم
• ژئوتوریسم
• گردشگری صنعتی
• گردشگری روستایی
• توریسم فضایی
• جهانگردی ورزشی
• جهانگردی پایدار
• گردشگری مجازی
• گردشگری جنگی

هدف اصلی گردشگری چیست؟

صنعت گردشگری و توریسم با اهداف مختلفی فعالیت خود را آغاز کرده است. از جمله این اهداف می‌‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• پایداری اقتصادی، که باعث ارتقای صنعت توریسم و رقابت بین کشورهای مطرح حوزه جهانگردی و گردشگری شده است.
• غنی سازی محلی، بخش دیگری از توسعه همراه شده با صنعت جهانگردی و گردشگری است.
• بهبود وضعیت اشتغال، گردشگری با هدف افزایش حقوق و دستمزد مردم محلی، دسترسی مردم به خدمات بهتر و بهبود کیفیت زندگی مردم محلی پیش می‎‌رود.
• ارتقا و توسعه مدیریت محلی، توانمندسازی مردم محلی به منظور افزایش خلاقیت در عرصه‎‌های مختلف شغلی از اهداف دیگر گردشگری است.
• ارتقا رفاه جامعه، جهانگردی به بهبود زندگی مردم محلی کمک زیادی می‌‎کند.
• جلوگیری از تخریب آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی از دیگر اهداف صنعت گردشگری است.
• از دیگر اهداف صنعت توریسم حفظ گونه‎‌های زیستی مختلف و حیات وحشت کشورها و شهرهای مختلف است.
• و آخرین هدف، افزایش پاکیزگی محیط زیست در حوزه‎‌های مختلف همچون آب، زمین، تولید زباله و هوا است.

همواره گردشگری جهانگردان و علاقه‎‌مندان به سفر را تشویق به حفظ و درک سنت‌‎ها، میراث‌‎ها، فرهنگ و جنبه‎‌های مذهبی می‎‌کنند. مهمترین هدف صنعت گردشگری رشد اقتصاد ملی کشور است. این صنعت مردم محلی را تشویق می‎‌کند از فرهنگ و آداب و رسوم خود حفاظت کند. علاوه بر این، صنعت گردشگری مردم محلی را تشویق به تولید صنایع دستی مختلف، غذاهای محلی، سوغاتی، تولید لباس و غیره می‎‌کند. گردشگری یکی از بخش‌‎هایی است که پیوسته به رشد اقتصادی کشور کمک می‌‎کند.

موضوع گردی یا Niche Tourism (گردشگری موضوعی)

این گردشگری بر جنبه خاصی از سفر تمرکز دارد و امروزه جز یکی از اشکال جهانگردی است که با رشد زیادی همراه است. گردشگری موضوعی نشانگر ویژگی‎‌های خاصی از سفر است. به عنوان مثال، بعضی از افراد علاقه‎‌مند به بازدید از موزه‎‌ها و کاخ ها، معماری‎‌های قدیمی و ساختمان‎‌ها هستند، اما عده دیگری خواهان چیدن طعم غذهای جدیدا در رستورانی باشکوه هستند. به همین علت، این نوع از گردشگری این دو بخش را با یکدیگر ادغام کرده و هر دو آن‌ها را به عنوان بخشی از سفر شناسایی می‎‌کند.

انواع گردشگری موضوعی یا Niche Tourism

• Macro-Niche
• Micro-Niche

Macro-Niche چیست؟

گردشگری موضوعی کلان یا بزرگ را می‌‎توان در موضوعاتی گسترده و کلان طبقه بندی کرد. گردشگری تجاری، گردشگری ورزشی، گردشگری پزشکی، سفرهای زیست محیطی و غیره همگی Macro-Niche هستند.

Micro-Niche چیست؟

این نوع گردشگری گروه‎‌های کوچکی همچون سفرهای گروهی کوچک با اهداف تست غذا نظیر گردشگری غذا یا گردشگری دوچرخه را در برمی‎‌گیرد.

مزایای موضوع گردی یا Niche Tourism

• این نوع جهانگردی و گردشگری شاخه‌‎های بیشتری از گردشگری را درون خود دارد. و در حال حاضر، با پیشرفت زیادی همراه است.
• پتانسیل رشد این صنعت زیاد است.
• این نوع از گردشگری به خلق مشاغل و کسب‌و‌کارهای خلاقانه و هنری زیادی کمک می‌کند.

انواع مختلف گردشگران

حالا که با صنعت توریسم و گردشگری بیشتر آشنا شده‌‎اید، احتمالا کنجکاو هستید بدانید چه نوع گردشگران و مسافرانی داریم. اصلا گردشگر به چه کسی اطلاق می‎‌شود؟ برای پاسخ به سوالات فوق با این قسمت همراه باشید. گردشگر به فردی که از مکانی به مکان دیگر با هدف بازدید از اماکن جدید و سفر جابجا می‎‌شود، اطلاق می‌‎گردد. بدنیست بدانید، هدف هر گردشگر و مسافر همچون انواع گردشگری متفاوت است. از انواع مختلف مسافران می‌‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

•گردشگران هیجان زده، این افراد بدون هیچگونه برنامه ‌ریزی ناگهان خواهان سفر و گشت‌و‌گذار می‎‌شوند. معمولا، این افراد از تورهای برنامه‌ریزی شده استفاده نمی‌‎کنند.

•گردشگران و مسافران تجاری، این افراد با هدف شرکت در جلسات کاری راهی سفر می‌‎شوند. آن‌ها معمولا مدت زمان سفر خود را در هتل یا اتاق کنفرانس سپری می‎‌کنند.

•گردشگران تفریحی، این افراد با هدف لذت بردن در تعطیلات به سفر می‎‌روند. آن‌ها علاقه‎‌مند به تجملات و سپری کردن تعطیلات خود در هتل‎‌های گران قیمت هستند.

•گردشگرانی با هدف خاص، این افراد معمولا به دقت برای روزها و لحظات سفر خود برنامه‌ریزی می‎‌کنند. آن‌ها علاقه‎‌مند به گردش و گشت‌و‌گذار در اماکن جدید هستند.

•توریست‎‌های علاقه‎‌مند به غذا، معمولا این دسته از گردشگران زیاد هستند. آن‌ها علاقه زیادی به چشیدن غذاهای مختلف دارند. معمولا شما این افراد را در حال چشیدن غذاهای سنتی، جدید و محلی مکانی که به آن سفر کرده‌‎اند، می‎‌بینید.

از جمله جاذبه‌‎های گردشگری متنوع می‌‎توان به دو دسته زیر اشاره کرد:

1.جاذبه‎‌های گردشگری طبیعی، معمولا گردشگران علاقه‎‌مند به این جاذبه‎‌ها دائما در حال گشت‌و‌گذار در طبیعت هستند. آن‌ها علاقه زیادی به سپری کردن زمان در جنگل، دریا، کویر و رودخانه‌‎ها دارند.

2.جاذبه‌‎های گردشگری تاریخی و یا جشنواره‎‌ها، این نوع جاذبه‌‎ها گردشگران علاقه‌‎مند به تماشای آثار باستانی و یا شرکت در جشنواره‌‎های مختلف را به خود جذب می‎‌کند. از جمله این جاذبه‌‎ها می‌‎توان به جشنواره‎‌های رقص سنتی در هند و یا جشنواره‌‎های بهاره در ژاپن اشاره کرد.

برنامه‌ریزی گردشگری چیست؟

برنامه‌ریزی گردشگری شامل برنامه‌ریزی‎‌ها و پلن‌‎های کامل برای افزایش لذت از سفر و دیدن اماکن جدید با دستیابی به هدفی معین است. در واقع، می‌‎توان گفت هنگامی که برنامه کاملی برای سفر چیده می‎‌شود گردشگران بهتر و سریع‌‎تر می‌‎توانند به اهداف خود برسند. این اهداف می‌‎تواند شامل دیدن منظره خاصی در غروب خورشید، بازدید از جشنواره خاصی و… باشد.

وجود برنامه‌ریزی گردشگری علاوه بر مسافران به دولتمردان و بخش‎‌های خصوصی کمک می‎‌کند، بتوانند مسافران بیشتری را در تاریخ معینی به جشنواره و یا رویداد خاصی بکشانند. به این ترتیب، آن‌ها می‎‌توانند به افزایش درآمد حاصل از صنعت توریسم در بخش‌‎های مختلف کمک بیشتری کنند.

جنبه‎‌های مختلف برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری و توریسم
از جمله حوزه‌‎های مختلفی که باید در برنامه‌ریزی صنعت توریسم و گردشگری به آن‌ها توجه می‎‌شود، می‌‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• برنامه‌ریزی مالی
• برنامه‌ریزی به منظور دستیابی به هدف تعیین شده
• برنامه‌ریزی منابع انسانی
• نظارت بر پیشبرد اهداف

انواع فعالیت‌‎های صنعت توریسم و گردشگری

از جمله فعالیت‎‌های مختلف صنعت توریسم و گردشگری می‌‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• تور دریایی یا ساحلی با قایق
• پیاده‌روی
• مسابقات رانندگی در جاده
• شنا با دلفین‎‌ها

بسته‎‌های مختلف گردشگری

مدیران و رهبران بخش خصوصی و دولتمردان بخش دولتی می‎‌توانند با به کارگیری خلاقیت خود به ارتقای صنعت گردشگری کشورشان کمک کنند. به همین دلیل، ما در ادامه شما را با بسته‌‎های مختلف گردشگری که این افراد می‎‌توانند از آن استفاده کنند، آشنا می‎‌کنیم:

بسته گردشگری ماجراجویی

این بسته گردشگری، گردشگران و مسافران را به بیرون آمدن از منطقه راحت خود و دست و پنجه نرم کردن با هیجانات و چالش‎‌های جدید تشویق می‎‌کند. معمولا، گردشگرانی که در سفرهای هیجانی شرکت می‎‌کنند با طبیعت احساس نزدیکی بیشتری پیدا می‌‎کنند.

بسته گردشگری زیارتی

برای بسیاری از گردشگران خارجی مشاهده معابد، مساجد، کلیساها و زیارتگاه‌‎ها بسیار جذاب و شگفت آور است. هند، سریلانکا، سنگاپور جز مقاصدی هستند که می‌‎توان برای مشاهده معابد به آنجا سفر کرد. آلمان، اسپانیا، انگلیس کلیساهای زیبا و بزرگ فراوانی دارند. ایران، ترکیه و عربستان نیز مساجد بزرگ و باستانی زیادی دارند. مسافران متناسب با هدف خود می‌‎توانند به اماکن مختلف سفر کرده و از سفر خود نهایت استفاده را ببرند. البته، باید متذکر شد ترغیب گردشگران خارجی برای سفر به کشور دیگر بخش بزرگی از مسئولیت دولتمردان هر کشوری است.

محصولات گردشگری چه هستند؟

گردشگرانی که به کشور یا شهر جدیدی سفر می‎‌کنند، خواهان خرید محصولات گردشگری یا اصطلاحا سوغاتی هستند. هنر مردم محلی در کنار تشویق مسئولین دولتی می‌‎تواند گردشگران داخلی و خارجی را به تهیه محصولات گردشگری داخلی ترغیب کند. این محصولات داخلی باید متناسب با نیاز گردشگران و با هدف آشنایی آن‌ها با فرهنگ هر شهر و کشوری تولید شده و در اختیار آن‌ها قرار گیرند. از جمله محصولات گردشگری طراحی شده می‎‌توان به اشیاء فیزیکی، مجسمه شخصیت‎‌های معروف هر شهر یا کشور، مجسمه اماکن تاریخی و معابد و… اشاره کرد.

غالبا، محصولات گردشگری در مقاصد گردشگری به گردشگران فروخته می‌‎شوند. دلیل اصلی طراحی این محصولات کمک به اقتصاد شهر یا کشور مقصد است. پیشنهاد می‎‌شود، این محصولات توسط ارائه دهندگان خدمات گردشگری مانند هتلداران، خطوط هوایی، آژانس‎‌های مسافرتی و غیره به مسافران ارائه شوند. در ضمن، فراموش نکنید شما می‎‌توانید بخشی از محصولات فرهنگی خود را به صورت رایگان به منظور ترغیب گردشگران برای سفر دوباره به شهر یا کشورتان به آن‌ها کادو دهید.

لیست مقاصد گردشگری

بر اساس گزارش UNWTO “برترین مقاصد گردشگری جهان” را چهار مقصد از آن خود کرده‌‎اند. از جمله این چهار مقصد اول جهانگردی بین‌المللی می‌‎توان به کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا و چین اشاره کرد.

انواع مختلف مقاصد گردشگری بین‌المللی

معمولا، هدف از گردش و سفر با مقصد هم راستا است. گاها برخی این دو واژه را با یکدیگر اشتباه گرفته و تصور می‎‌کنند مقصد و هدف گردشگری یکی هستند. اما باید گفت گردشگری مفهومی گسترده‌تر است که شامل جنبه‎‌های مختلف گردشگری و مهمان‌نوازی مردم شهر یا کشور مقصد می‎‌شود. در عین حال، مقصد گردشگری مفهومی جزئی‌‎تر است. این مفهوم به مقاصد و اماکن هدف اشاره دارد. براساس نوع هدف و مکان مقاصد گردشگری شامل موارد ذیل هستند:

•مقاصد ساحلی، معمولا افراد علاقه‎‌مند به آفتاب و ساحل به این مقاصد مراجعه می‌‎کنند. دریا جز انتخاب اول بسیاری از گردشگران در فصل تابستان است. اکثرا در سواحل چتربازی، دوچرخه سواری ساحلی و غیره توسط گردشگران انجام می‎‌شود.

•جزایر، اماکنی که از همه طرف به دریا یا اقیانوس وصل هستند. گردشگران غالبا با قایق از مبدا به مقصد گذر می‎‌کنند.

•حرا، منطقه تلاقی رودخانه با دریا/اقیانوس است. منظره‎ای زیبا و شگفت آور همچون ساندربان‎‌های هند و یا جنگل‎‌های حرای جنوب ایران، معمولا این نواحی در تابستان بیشتر بازدید می‌‎شوند.

•جنگل‎‌ها، مناسب پیاده روی، رانندگی و دوچرخه سواری هستند. گاها جنگل‎‌ها با عناوینی همچون پارک ملی نیز بین عموم مردم شناخته می‎‌شوند.

•اماکن روستایی، معمولا گردشگر با هدف دوری از زندگی شهری به این اماکن سفر می‎‌کند تا مدتی طعم زندگی روستایی را بچشند. گردش در مناطق روستایی به دلیل جمعیت کمتر، مناطق سبزتر و محیط آرام طرفداران خود را دارد.

•مقاصد شهری، شهرهای بزرگ و مدرنی همچون نیویورک، میلان، پاریس جز جاذبه‌‎های گردشگری محبوب شهری هستند.

قطعا مقاصد گردشگری دیگری همچون مقاصد تاریخی، زیارتی و… وجود دارند که بالاتر مفصلا به آن‌ها و هدف از سفر به این اماکن پرداخته‎‌ایم. در انتها، باید گفت هر گردشگر متناسب با هدف خود می‌‎تواند سفر به یکی از اماکن فوق را انتخاب کند و از آن‌ها نهایت لذت را ببرد.

باید گفت در طول 75 سال گذشته، صنعت توریسم و گردشگری با رشد و پیشرفت فراوانی همراه بوده است. به همین علت، دولتمردان زیادی خواهان بهبود و گسترش این صنعت و در نهایت ارتقا و توسعه وضعیت اقتصادی کشور خود هستند. گردشگری به بهبود خدماتی نظیر هتل‌داری، حمل‌و‌نقل هوایی و صنایع دستی کشورها کمک زیادی کرده است. همانطور که در این مقاله متوجه شده‌‎اید، صنعت گردشگری و توریسم وسیع و متنوع است. و افراد مختلف با هدف و نیازهای مختلف می‎‌توانند از انواع مختلف صنعت گردشگری همچون گردشگری تجاری، گردشگری تفریحی، فرهنگی، زیارتی و… متناسب با سلیقه و نیاز خود استفاده کنند.

 

منبع

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.