۱۰ هدف توسعه برای رهبری بهتر

این که شما بدانید آیا به عنوان یک رهبر متولد شده‌اید و یا به مرور زمان مهارت‌های رهبریتان را رشد داده‌اید، به شما کمک می‌کند همیشه فضایی برای رشد و توسعه رهبری خود پیدا کنید. یکی از روش‌هایی که به شما برای تبدیل‌شدن به یک رهبر بهتر کمک می‌کند، تعیین اهدافی در حوزه توسعه رهبری است. در ضمن، این اهداف باید در راستای بهبود نقاط ضعف و تقویت سبک رهبری شما باشند. در ادامه صاحبان مشاغل کوچک، سرپرستان و مدیران را با ۱۰ هدف توسعه برای رهبری بهتر آشنا می‌کنیم.

10 هدف توسعه برای رهبری بهتر

ما با گروهی از صاحبان مشاغل و رهبران درباره روش‌هایی برای توسعه رهبری صحبت کرده‌ایم، در ادامه شما را با این ۱۰ روش کاربردی توسعه رهبری آشنا می‌کنیم. شما می‌توانید از این ده روش برای بهبود ویژگی‌ها و مشخصات خود استفاده کنید:

  1. مورد اولی که می‌توانید بهبود بخشید، گوش دادن فعالانه و هدفمند به مخاطب است.

کلیه رهبران موفق به صورت فعالانه به مخاطبان خود گوش می‌دهند. آنها می‌دانند یک رهبر موثر می‌تواند به طور فعالانه و هدفمند به مخاطب خود گوش سپارد. پیشنهاد می‌شود به صورت هدفمند وارد هر مکالمه‌ای شده و به نظرات مثبت و منفی مخاطبان خود گوش سپارید.

Michele Hall-Duncan، رئیس و مدیرعامل بنیاد Encourage Kids می گوید: “نشان دادن قابلیت گوش سپاری به مخاطبان منجر به افزایش اعتماد به نفس مخاطب و اشتراک‌گذاری بیشتر عقاید و اهداف مختلف او می‌شود. این قابلیت به صورت طبیعی باعث افزایش بهره‌وری و حرکت رو به جلو برای دستیابی به اهداف می‌شود.”

  1. مورد دوم، ارائه بازخوردهای سازنده به منظور رشد و توسعه بیشتر است.

شرکت‌هایی که مبنا و اساس ارتباطات خود را رشد و توسعه کارکنان خود می‌گذارند، اغلب از طریق ارائه بازخورد به پیشرفت آنها کمک می‌کنند. شما می‌توانید در نقش یک رهبر از طریق ارائه بازخوردهای سازنده به بهبود و رشد گروه خود و کاهش خطاهای احتمالی کمک کنید. البته، شما به عنوان یک رهبر باید شرایطی را برای اشتراک‌گذاری بازخوردهای خود فراهم کنید، والا پیام شما به کارکنانتان به اشتباه رسانده می‌شود. در واقع، اگر شما این کار را به درستی انجام دهید می‌توانید به رشد و توسعه کارکنان و شرکت خود کمک کنید. طبق گفته Joey Klein: ” زمانی که شما به عنوان یک رهبر بازخوردهای مثبت و منفی خود را با کارکنانتان به اشتراک می‌گذارید، در واقع به آنها راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم را برای مسیریابی یا بهبود مهارت‌هایشان ارائه می‌دهید.”

  1. مورد سوم، سازگار بودن با تغییرات و رشد است.

شما به عنوان یک رهبر نیازمند تنظیم هدف و برنامه‌ریزی برای یادگیری هستید، اما پس از آن همه چیز را باید به مسیر سپرده و با مسیر سازگاری پیدا کنید. هنگامی که شما با روی گشوده به استقبال تغییرات می‌روید، در واقع موقعیت و شرایط بهتری برای رهبری فراهم می‌کنید. این مسئله مخصوصا در شرایط خاصی همچون همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ بسیار مهم است. در حقیقت، شما به این ترتیب آماده ایجاد تغییرات جدید خواهید بود و با فکری آزاد به استقبال فرصت‌های و راه‌های جدید می‌روید.

  1. مورد بعدی، بهبود هوش هیجانی (EQ یا EI) خود است.

رهبران موفق اغلب از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند. پنج مولفه اصلی ایکیو تحت عنوان خودآگاهی، سازماندهی خود، آگاهی اجتماعی، سازماندهی اجتماعی و انگیزه شناخته می‌شود. این صفات به تصمیم‌گیری بهتر، تعیین و تنظیم اهداف و مدیریت بهتر استرس کمک می‌کند. ممکن است برخی از رهبران به طور غریزی از ایکیو بالایی برخوردار باشند، اما آنها می‌توانند از طریق بهبود برخی از صفات و ویژگی‌های به بهبود ایکیوی خود کمک کنند. طبق گفته کلاین: “بهتر است رهبران درک درستی از هوش هیجانی خود داشته باشند، و از طریق برنامه‌ریزی هدفمند برای بهبود و توسعه آن تلاش کنند. “

  1. افزایش کارایی و بهره‌وری، فاکتور پنجم است.

رهبران و مدیران بیزینس‌های مختلف معمولا مسئولیت‌های متناقضی را مدیریت می‌کنند، به همین خاطر مدیریت زمان برای آنها بسیار مهم است. آنها باید از روش‌هایی کارآمد برای رسیدن به اهداف خود در حوزه شخصی و تجاری بهره ببرند. به این ترتیب، آنها زمان بیشتری برای مدیریت مهارت‌های خود و انجام وظایفشان به کار می‌برند.

  1. گروه‌های پرانرژي و پویا خلق کنید.

سازمان‌ها از افراد و گروه‌های متنوعی در کنار یکدیگر ساخته می‌شوند. اما سازمانی که به واسطه انتخاب‌های درست رهبر از افراد منحصر مناسب و مورد نیاز سازمان تشکیل شده باشد، در دسته بهترین سازمان‌ها قرار می‌گیرد. یک رهبر خوب و کارآمد می‌تواند از افراد مناسب و مورد نیاز سازمان برای ایجاد تیم‌های کوچک و بزرگ بهره ببرد. براساس گفته کلاین: ” معمولا، رهبران افراد شبیه به خود را استخدام می‌کنند. اما برای پیشرفت و توسعه سازمان آنها به یک تیم گلچین شده با مهارت‌های خاص نیازمند هستند. رهبران کسب‌و‌کارها از طریق ارزیابی افراد مختلف و انتخاب افرادی مشابه می‌توانند ارتباطی قوی را برای سازمان خود خلق کنند. در واقع، این ارتباطات و تشابهات در کنار تفاوت‌های کارکنان می‌تواند گروهی کارآمد و سازنده تشکیل دهد. “

  1. خودتان الگو و نمونه‌ای مثال زدنی برای کارکنان و سازمانتان باشید.

رهبری، پایه و اساس هر تجارت و سازمانی است. اگر خواهان سازمانی هستید که ارتباطات و کارهای گروهی را آسان کند، خودتان باید همچون الگویی باشید. پس اگر الگویی ضعیف باشید، به احتمال زیاد کارکنانتان هم شما را الگوی خود قرار می‌دهند. Daniel Snow، مدیر عامل و بنیانگذار آژانس Snow می‌گوید: “شما به عنوان یک رهبر باید الگویی مثال‌زدنی باشید. و از طریق تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های درست و کارآمد در شرایط سخت و آشفته نمونه‌ای قوی برای کارکنان سازمانتان باشید.”

  1. یک راهنما و مربی باشید.

رهبران خوب و کارآمد همچون راهنما و مربی هستند. گروه شما به دنبال توصیه‌ها، مشاوره و راهنمایی شما است. بنابراین، راهنمایی موثر را در هم راستا با تعیین اهدافتان در اولویت قرار دهید. برنامه‌های برای تقویت مهارت‌های تکی و جمعی اعضای سازمانتان تعیین کنید. Eliza Nimmich، بنیانگذار و مدیر عامل the People، می گوید رهبران با اعضای گروه خود دیدار می‌کنند، تا اهداف شغلی خود را بررسی کنند. در ضمن او می‌افزاید: ” با آنها کار کنید و سپس درباره نحوه دستیابی آنها به اهداف مدنظرتان فکر کنید. به آنها بازخورد و توصیه‌هایی درباره وظایف و روش‌های کارآمد دهید. و از طریق سپری‌کردن زمان با کارکنانتان به آنها گوش داده و فرصت‌های جدید را برای پیشرفت جلوی پایشان قرار دهید.”

  1. از گروه خود قدردانی کرده و از طریق همدلی با کارکنانتان، آنها را به رسمیت بشناسید.

هر رهبر بزرگی می‌داند بزرگترین سرمایه و دارایی هر سازمانی کارکنان آن هستند. تشکر و قدردانی را به اعضای گروه خود (مخصوصا زمانی که به مرحله جدیدی پیشرفت می‌کنند) نشان دهید. برخورداری از کارکنان رضایتمند به افزایش بهره‌وری و عملکرد سازمان شما منجر می‌شود. طبق گفته Snow شما می‌توانید از طریق افزایش ارتباطات عمومی خود با کارکنانتان به آنها احساس ارزشمندی منتقل کنید. در ادامه او می‌گوید: “شما می‌توانید از طریق برگزاری جلسات عمومی علاوه بر آشنایی بیشتر خود با کارکنانتان به شناخت بیشتر آنها کمک کنید. “

  1. رهبری صادق، شفاف و مسئولیت‌پذیر باشید.

هر رهبر موفقی باید با اعضای گروه خود صادق و شفاف بوده و همواره مسئولیت اقدامات آنها را بپذیرد. این ویژگی‌ها به افزایش اعتماد بین مدیریت و کارکنان مخصوصا در شرایط سخت و تردیدآور کمک می‌کنند. Snow می‌گوید: “در حالی که اوضاع و شرایط  آشفته و ترسناک است، شما می‌توانید از طریق ارائه برنامه‌های خود به صورت واضح و شفاف اعتماد کارکنانتان را به دست آورید.”

نحوه تعیین اهداف توسعه رهبری

همه از نقاط قدرت و ضعف یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین اهداف رهبری باید مشخص و مناسب ویژگی‌های هر رهبر باشد. شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های زیر به تعیین اهداف توسعه رهبری بپردازید:

  • در ابتدا، نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهید. زمانی که تصمیم می‌گیرید اهداف توسعه رهبری را برای خود تعیین کنید، از نقاط قوت و ضعف خود به عنوان یک رهبر استفاده کنید. اگر نمی‌دانید چه نقاط ضعف و قدرتی دارید، می‌توانید از یک مشاور معتمد و گروه خود مشورت بگیرید.
  • نقاط ضعفی را برای بهبود و توسعه در نظر بگیرید. شما با در نظر داشتن یک یا دو نقطه ضعف و تمرکز بر روی آنها سریعتر می‌توانید به نتیجه مدنظرتان برسید. توصیه می‌شود، فقط یک یا دو نقطه ضعف را برای خود تعیین کرده و بر روی آنها تمرکز کنید. تعیین چندین نقطه ضعف در حوزه‌های مختلف و تمرکز بر روی آنها می‌تواند شما را خسته کند و باعث از دست دادن تمرکزتان شود.
  • برای دستیابی به اهداف مدنظرتان، نقشه راهی برای خود تعیین کنید. شما می‌توانید سه یا چهار هدف را برای بهبود نقاط ضعف خود و توسعه آنها معین کنید. توصیه می‌شود، اهدافتان را براساس SMART (اهداف مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه و بر پایه زمان) تعیین کنید و برای دستیابی به آنها نقشه راه تعیین کنند.
  • هدفمند پیشروی کنید. اهداف شما می‌توانند بلند مدت یا کوتاه مدت باشند. و شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای دستیابی به آنها استفاده کنید. گرچه، توصیه می‌شود اهداف بلند‌مدت خود را به اهداف کوتاه‌مدت تبدیل کرده و در طی چند هفته آنها را انجام دهید.
  • اهداف خود را بارها مرور و ارزیابی کرده و متناسب با شرایط خود نسبت به تنظیم آنها اقدام نمایید. شما می‌توانید مهارت‌های رهبری خود را از طریق رسیدن به اهداف مدنظرتان، ارزیابی مهارت‌هایتان و تعیین حوزه‌هایی برای فعالیت و کار بر آنها توسعه دهید.

 

چرا بهره‌مندی از رهبری قوی در سازمان‌ها اهمیت دارد؟

فرهنگ شرکت و انتظارات کارمندان براساس رهبری سازمان تعریف می‌شود. کارکنان سازمان برای تعیین نحوه رفتار و انجام وظایف خود به رهبران تجاری مراجعه می‌کنند. بنابراین، اقدامات و تأثیرات خوب و بد سازمان شما به دقت بررسی و الگوبرداری می‌شود. Hall-Duncan می‌گوید: “رهبران باید چشم‌اندازی برای سازمان و زندگی شخصی خود داشته باشند، و از طریق این چشم‌انداز دیگران را به پیروی متقاعد کنند. و این مسئله هیچ‌گونه ربطی به بزرگی و کوچکی تجارت، توانایی‌های گروه و محصولات و خدمات ارائه شده آنها ندارد. همه اینها به مهارت‌های رهبری قوی نیازمند است، و رهبری که بتوانند استراتژی تجاری خود را با موفقیت به سرانجام برساند.”

منبع

 

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.